Kun ganske få klager
Lærernes Pension fik 12 klager i 2014, og det er meget få klager, når antallet af medlemmer er oppe på godt 134.000. Det lave antal klager er et udtryk for en klar tendens, hvor vi år for år kan se, at antallet falder. Og det er ikke tilfældigt.
”Når vi modtager en klage fra et medlem, så vurderer vi altid, om der er noget, vi kan gøre bedre i vores sagsbehandling. Er der det, så ændrer vi på det, så andre medlemmer ikke får den samme dårlige oplevelse”, siger forsikringsdirektør Steen Schouenborg.
Vi forbedrer hele tiden
De meget få klager er også et udtryk for, at vi hele tiden arbejder på at forbedre service og rådgivning over for medlemmerne.
”Når medlemmerne ringer til os, så skal de møde en venlig rådgiver, som er til at forstå. Det gælder også for al anden kommunikation med vores medlemmer, og det er noget vi har arbejdet målrettet med gennem de seneste år. Det lave antal klager er et udtryk for, at vi er kommet rigtig langt med god og forståelig sagsbehandling og kommunikation”, siger forsikringsdirektør Steen Schouenborg.
Ikke alle klager kan vi gøre noget ved
4 af de 12 klager handler om utilfredshed med afslag på invalidepension. Disse klager er svære at gøre noget ved, da vi er nødt til at rette os efter reglerne for, hvornår et medlem kan få invalidepension. Vi har også fået et par klager over, at medlemmer i forbindelse med fratrædelse ikke kunne få deres pensionsopsparing udbetalt. Også her er vi nødt til at følge reglerne – i dette tilfælde er de aftalt af lærernes faglige organisationer og arbejdsgivere.