Lærernes Pension giver 7,5% i depotrente i 2018

Depotrenten for 2018 lander på 7,5% før skat. Det er kombinationen af flere år med gode afkast, en velpolstret fælleskasse samt et forestående jubilæumsår, der får Lærernes Pension til at give den højeste depotrente i selskabets historie.

Det betyder depotrenten

For en lærer med et pensionsdepot på omkring en million kroner, vil den høje depotrente betyde, at læreren i 2018 vil få 75.000 kroner i rente. Selv efter pensionsafkastskat (PAL-skat) på 15,3%, vil det være over 60.000 kroner.

Prisen for administration og forsikring falder

I 2018 trækker Lærernes Pension blot 1,0% af lærernes indbetalinger til at dække udgifterne til administration. I 2017 var satsen 1,25% og for blot få år siden var den over 2%.

Prisen for forsikringer ved sygdom er sat betydeligt ned gennem de senere år, og i 2018 sættes den ned med 25%. Det betyder, at der går mærkbart flere penge til lærernes aldersopsparing.

Lavere priser giver 18% mere til opsparing

For en ny lærer betyder de lave priser på forsikringerne gennem flere år, at der går 18% mere til pensionsopsparingen. Det er dog vigtigt at understrege, at ikke alle pengene går til en højere pensionsudbetaling. De flere penge på opsparingen går fx også til at sikre, at den forhøjede levealder ikke resulterer i, at pensionsudbetaling sættes ned, når medlemmerne lever længere. Men når alt kommer til alt, så betyder lavere omkostning og priser samt en høj depotrente, at lærernes pensioner bliver bedre.

I de seneste 5 år er omkostningsprocenten sat ned hvert år, og det sker igen i 2018. Lærernes Pension har en strategisk målsætning om at være blandt de allerbilligste. I 2008 dannede Lærernes Pension administrationsselskabet Forca sammen med PKA og PBU for at sikre lave omkostninger via stordrift, og den mission er lykkedes.

Lærernes Pension hører til blandt en lille håndfuld selskaber, som har valgt udelukkende at tilbyde et gennemsnitsrente-produkt. Gennem de seneste 5 år har Lærernes Pensions depotrente ligget blandt de højeste, og i 2018 vil den med stor sandsynlighed være den højeste i branchen.

Har du spørgsmål eller brug for uddybning, så er du velkommen til at kontakte

• administrerende direktør Paul Brüniche-Olsen på 40 20 88 82
  • presseansvarlig Susanne Bych på 29 16 39 31